482412_25YM_HONDA_MSX125_GROM

Model updates

25YM HONDA MSX125 GROM

Gebruiksvriendelijk, leuk en functioneel: de originele vrijetijdsmotor werd in 1963 door Honda gedefinieerd met de iconische Monkey met zijn kleine wielen. De geest van deze motorfiets ging verder en werd voor elke generatie opnieuw vormgegeven, recentelijk met de 2023 MSX125, de herboren 2018 Monkey en de 2022 DAX.

En in de 21ste eeuw heeft de formule weerklank gevonden bij de nieuwe generatie jonge motorrijders. Bekend als 'Dek Neaw' in Thailand en 'Street-Kei' in Japan, zijn ze opgegroeid in het grenzeloze internettijdperk en delen ze een cultuur, kijk en geest die de conventies tart. Zij voelen zich instinctief aangetrokken tot motorrijden en willen dat hun eerste tweewielig vervoermiddel opwindend maar niet onnodig uitdagend is, met een design dat hen onderscheidt en een redelijk prijskaartje. In 2013 introduceerde Honda de MSX125 (Mini Street X-treme 125) om specifiek aan de wensen van deze jonge motorrijders tegemoet te komen.

25YM HONDA MSX125 GROM_01 - MotoPort

Over de hele wereld een hit

De MSX125 stond altijd bekend als de 'Grom' in Japan en de VS, en voegde diezelfde titel toe aan zijn Europese naam voor 2021. De Grom, een wereldwijd bekend product, is sinds zijn introductie over de hele wereld een hit en heeft zich gevestigd als een vaste favoriet, of hij nu wordt gebruikt voor eenvoudig stadsvervoer of als een sterk aangepast stijlstatement door zijn doelgroep.
 
In 2021 kreeg de Grom een nieuwe, retro stijlrichting en een versnellingsbak met 5 versnellingen, waardoor de topsnelheid verbeterde. In de 2025-uitvoering is de MSX125 Grom mechanisch ongewijzigd gebleven, maar heeft hij een vernieuwde carrosserie, nieuwe lakopties en een groot aantal originele Honda accessoires gekregen. Zoals altijd is dit de kleine motorfiets die groot droomt.
25YM HONDA MSX125 GROM_02 - MotoPort.jpg

Voor dagelijkse gebruik

De retrostijl van het vorige ontwerp is vervangen door een nieuwe, sportievere look. De scherp gedefinieerde afdekking van de brandstoftank heeft uitsparingen voor de knieën en loopt netjes over in gerestylede zijpanelen, terwijl een nieuwe sportieve onderkuip de visuele verbetering compleet maakt. Het uitrustingsniveau is hoog: het LCD-dashboard heeft een toerenteller en versnellingsindicator, terwijl de koplamp LED is.
 
De 125cc luchtgekoelde SOHC-motor met 2 kleppen van de Grom levert betrouwbare prestaties voor dagelijkse gebruik en wordt aangedreven door een 5-versnellingsbak voor meer ontspannen rijden op lange afstanden. Het beproefde chassis maakt nog steeds gebruik van 31 mm USD vorken en 12 inch wielen om de afmetingen van een kleine motorfiets te combineren met de vering en rijeigenschappen van een grote motor. IMU-gestuurde bedierning van de schijfremmen zorgt voor een extra laag rijvertrouwen.

Styling & Uitrusting

De tankdeksels van de MSX125 Grom hebben een nieuwe, agressievere houding, met een meer naar voren gerichte houding en uitsparingen voor de knieën. Dit wordt weerspiegeld in de gerestylede zijpanelen en de nieuwe sportieve onderkuip, aangevuld met de gestroomlijnde LED-koplamp, het minimale zadel en het subframe.

En onder invloed van de voortdurende inspanningen van klanten om hun motorfiets uniek te maken, is de MSX125 Grom ontworpen rondom het concept van aanpasbaarheid en eenvoudige customizing. Het kuipwerk blijft gemakkelijk te verwijderen en biedt ook veel meer oppervlak voor een eigenaar om individualiteit uit te drukken door stickers, graphics of wraps aan te brengen. Het nieuwe Grom-logo neemt een prominente plaats vooraan in.

De gouden afwerking van de USD voorvork steekt fel af tegen de zwart afgewerkte motor, uitlaat, wielen en achterbrug. Het LCD dashboard is gemakkelijk af te lezen met zijn compacte formaat en bevat een toerenteller en versnellingsindicator, naast de snelheidsmeter, dubbele rittellers, brandstofmeter en klok. Het resetten van de dagtellers en klok, of het wisselen tussen kilometerteller en dagteller, wordt geregeld met de schakelaars aan weerszijden van het display.