BMW-R12_0013_P90531589_highRes_r-12-11-2023

BMW R 12 Classic Cruiser 2024.

Waar de R12 nineT vooral het sportieve motorbloed doet borrelen, is de R12 als Classic Cruiser veel meer de easy rider. De nieuwste telg binnen de classic familie ademt stijl en rust, gecombineerd met een flinke dosis laagdrempeligheid. Dat laatste kun je vrij letterlijk nemen, want met een zadelhoogte van 754 mm is de R 12 opvallend laag. Naast een aangenaam comfortabele zit resulteert dat aan het brede stuur ook in een groot gevoel van controle. De nieuwe BMW R 12 heeft niet voor niets het motto ‘The Spirit of Easy’, op deze cruiser tover je iedere rit om tot een stijlvolle, ontspannen rijervaring.

BMW-R12_0015_P90531594_highRes_r-12-11-2023

Eenvoud en aandacht voor detail waren belangrijke prioriteiten bij de ontwikkeling van de R 12, resulterend in een cruiser met een onweerstaanbare, pure aantrekkingskracht. Met zijn relaxte omgangsvormen is de lucht-/oliegekoelde boxertwin deze R12 op het lijf geschreven. Speciaal voor de R12 is de 1170cc tweecilinder getuned op veel souplesse bij lage toeren. Met de overgebleven 95 pk en zeer riante 110 Nm aan koppel (al bij 6.000 toeren) krijgt ontspannen cruisen in het zadel van deze R 12 een heel nieuwe dimensie.

BMW-R12_0007_P90531575_highRes_r-12-11-2023

Toaster Tank

 

Bij de nieuwe BMW R 12 benadrukt de stalen tank – geïnspireerd op de ‘Toaster Tanks’ van de BMW /5-modellen – de typische designtaal van een cruiser uit de jaren 70. In de klassieke druppelvorm van de tank herken je, samen met het standaard solozadel en het gebogen, laag gemonteerde achterspatbord, direct de kenmerkende dalende klassieke cruiser-lijn.

BMW-R12_0005_P90531573_highRes_r-12-11-2023

Klassiek design en spaceframe

Het klassieke cruiser-design komt ook tot uiting in de ontspannen zitpositie met de lage zithoogte en een breed stuur. Het grote 19-inch voorwiel en het kleine 16-inch achterwiel sluiten hier perfect op aan.

 

Het middelpunt van de nieuwe BMW R 12-modellen is het volledig nieuw ontwikkelde stalen buizen spaceframe. Dit frame elimineert de noodzaak van meerdere bevestigingspunten, wat niet alleen het gewicht reduceert maar de nieuwe R 12 ook een netter en klassieker design geeft. Het achterframe is met bouten aan het hoofdframe bevestigd voor een strakke look.

BMW-R12_0001_P90531563_highRes_r-12-11-2023

Iconische krachtbron

De lucht-/olie gekoelde boxermotor met een inhoud van 1.170 cc is al bekend van talloze BMW Motorrad-modellen en levert 70 kW (95 pk) bij 6.500 toeren per minuut in de R 12. Als onderdeel van het volledig opnieuw ontworpen rijwielgedeelte zijn de nieuwe R 12-modellen ook voorzien van een nieuwe airbox. Deze is nu volledig geïntegreerd onder het zadel. Het links gemonteerde ‘Twin Pipe’-uitlaatsysteem met twee achterste geluiddempers met omgekeerd kegelontwerp past perfect bij het klassieke concept van de cruiser.

BMW-R12_0019_P90531615_highRes_r-12-11-2023

Klassiek design

Bij de nieuwe BMW R 12 benadrukt de stalen tank – die doet denken aan de zogenaamde ‘Toaster Tanks’ van de BMW /5-modellen uit de jaren 70 – de typische designtaal van een cruiser in klassieke druppelvorm. Het tankontwerp volgt een neerwaartse lijn in combinatie met het standaard solozadel en de gebogen, laag gemonteerde achterwielkap. Het grote 19-inch voorwiel en het kleine 16-inch achterwiel sluiten hier mooi op aan. Het klassieke cruiser-design komt ook tot uiting in de ontspannen zitpositie met de lage zithoogte en een breed stuur.
 
Raak je niet uitgekeken op de nieuwe BMW R 12? Bekijk hem in de fotogalerij hieronder vanuit iedere hoek! Vanaf het voorjaar van 2024 verwachten wij het model in onze showroom.

BMW R12 2024