
Naakte broer van de F 800 GT
De F800R is de sportieve, naakte broer van de F800GT. Hij heeft dezelfde 798cc-paralleltwin met 360°-krukas en speciale balanceerdrijfstang, en ook hetzelfde frame, maar is verder helemaal anders. Met een fraaie upside-down-voorvork, een tweezijdige achtervork met kettingaandrijving (zodat je gemakkelijk de gearing kunt aanpassen, afhankelijk van rijstijl en voorkeur), krachtigere radiaal gemonteerde vierzuiger-remklauwen in het voorwiel en een andere tank en slanker zitje. En natuurlijk een compact neusje in plaats van een grote kuip.

90 PK topvermogen
Met een topvermogen van 90 pk bij 8.000 toeren en een maximumkoppel van 86 Nm bij 5.800 toeren levert de compacte en lichte (203 kilo rijklaar) F800R pittige prestaties. Voor flitsende en toch stabiele stuureigenschappen zorgen een kortere naloop (91 mm in plaats van 98 mm) en een iets langere wielbasis (1.520 in plaats van 1.514 mm), bij dezelfde balhoofdhoek van 64°.

Diverse rijmodi
ABS is uiteraard standaard; optioneel is er ook nog ASC (Automatic Stability Control) en Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment, met daarbij ook nog adaptieve demping). Dankzij ride-by-wire heb je standaard keuze uit twee rijmodi (Rain en Road), met optioneel de extra rijmodus Dynamic voor de sportieve rijders, met een fellere gasrespons voor nog meer rijsensatie.

voor groot en klein - ook A2 rijbewijs
De standaard zithoogte is 790 mm, maar er is een ruime keuze uit buddyseats voor kleinere of grotere zithoogten. Verder is er een hoger stuur leverbaar, plus natuurlijk diverse opties als handvatverwarming, koffers, bagagerek, middenbok, een Akrapovic-uitlaatdemper en zelfs CNC-gefreesde voetsteunen en stuurhendels. Ook de ombouw naar 48 pk voor A2-rijbewijs is mogelijk.