
Dé luxe toermotor
De FJR1300 is al jaren dé luxe toermotor binnen Yamaha’s modellengamma. Het principe is bekend en gelijk aan dat van de concurrenten: veel luxe, veel windbescherming, standaard flinke koffers en een zithouding die met gemak dagenlang vol kunt houden. Tel daar een blok met voldoende vermogen bij op en je hebt een motor die alles aan kan, van lang snel over de snelweg rijden tot de allerkrapste en steilste bergpassen, ongeacht de belading. Alleen of compleet met passagier en bagage, het blok trekt alles er doorheen.

Kogelvrij
De FJR is redelijk kogelvrij, met een hoog afwerkingsniveau. Yamaha combineert een bullig motorblok met een strak frame en perfect aansluitende kuipdelen. De windbescherming staat op grote hoogte, mede door de verstelbare kuipruit. De geïntegreerde kofferophanging maakt van de motor één geheel, ook met bagage. Japans strak, zoals je mag verwachten.

Updates
De laatste jaren heeft Yamaha de FJR een interessante update gegeven. En dan gaat het niet over de LED-verlichting, maar over de semiautomaat die in de AS-versie z’n intrede deed. Dit is in principe gewoon een versnellingsbak, maar de bediening wordt aan een extra ECU en een mechanische bediening overgelaten. Ook de koppeling wordt automatisch bediend. Toch blijft er voor de rijder de mogelijkheid zelf de versnelling te kiezen, hetzij met de hand via knoppen op het stuur, hetzij op klassieke wijze met de linkervoet.

Elektrisch instelbare vering
Met de AE-toevoeging treedt de FJR bovendien in de wereld van elektrisch instelbare vering. Met een uitgebreid menu is in grote stappen de vering in te stellen op een standaard, comfort en een sportieve setting, is te compenseren voor belading en zijn bovendien wat dieper in het menu deze presets nog te finetunen, wat een redelijk uitgebreid bereik oplevert.