Legendary
Harley-Davidson – dat streepje vinden de Amerikanen belangrijk – is zeker niet de uitvinder van de V twins. Maar ze koesteren het concept wel vanaf het begin. De tijd dat armoedzaaiers zoals studenten en leerling betonvlechters ‘Liberators’ voor honderd gulden kosten is echt voorbij. Harley-Davidson is een legendarisch A-merk geworden. Het merk heeft moeilijke tijden gekend onder verkeerd management (de AMF tijd) en de opkomst van de Japanse merken. Nadat een groep gefortuneerde Amerikanen waaronder de intussen legendarische ‘Willy G’ Harley-Davidson terug hadden gekocht van AMF herrees het merk met een ongekende energie en glorie. De hoogst innovatieve V-Rod is inmiddels uit het programma verdwenen (INVESTERINGSTIP!) en Harley probeert succesvol jongere rijders binnen te halen met de veel eenvoudiger en goedkopere 750 cc ‘Street’ modellen. Maar de Sportsters – de langst lopende modellijn aller tijden – en de Big Twins blijven de kurken waar het merk op drijft.
Brede modellijn
Harley Davidson is een Amerikaanse producent van motorfietsen uit de staat Wisconsin. Het merk brak door toen tijdens de Tweede Wereldoorlog en is momenteel de enige overgebleven grote Amerikaanse motorfietsenfabrikant.
In 1903 verscheen de eeste eencylinder motor met een vermogen van 3 pk en werd de Harley-Davidson Motor Company opgericht. In 1909 verscheen uiteindelijk de eerste "V-twin", kenmerkend voor de meest Harley’s. In de Tweede Wereldoorlog werd de Harley-Davidson internationaal bekend als motorfiets van de bevrijders.
Na een periode van samengaan met andere firma's kocht een groep van 13 gefortuneerde liefhebbers, waaronder Willie G. Davidson, kleinzoon van de oprichter in 1981 de naam Harley-Davidson terug en kwamen er in 1983 een nieuwe lijn HD-motorfietsen op de markt. Inmiddels is er een brede modellenlijn met namen als Super Glide, Low Rider, Heritage Softail Classic, Fat Boy, V-Rod en Street Glide.
Wie wil er nou geen?
Qua styling heeft Harley de laatste jaren een aantal megastappen vooruit gedaan. Old School Harley mensen hebben daar zo hun bedenkingen bij. Maar de fabriek wil zich niet tot het verleden richten tot de dood erop volgt. En ondanks de langjarige V twin traditie zijn ook de traditioneler gelijnde Harleys op elektronisch niveau helemaal up to date. Qua betrouwbaarheid zit het merk ook al jarenlang op ‘Japans niveau’. Maar linksom of rechtsom: Harley rijden is een statement. Koop daarom geen Harley uit investeringsdrang. Dat kan tegen vallen. Koop een Harley als onthaastingsmachine. Koop een Harley omdat je er eigenlijk altijd al één had willen hebben.