Life in the fast lane
BMW M 1000 R
"De M R is het tweede M model van BMW Motorrad. Op basis van de huidige S 1000 R en S 1000 RR is de M 1000 R – M R in het kort – getuned om te voldoen aan de vereisten die aan een supersport roadster worden gesteld. De rijdynamische kwaliteiten spreken voor zich, zowel op de openbare weg als op het circuit", Ralf Mölleken, Project Manager van de 4-cilinder modellen.
Eind 2018 introduceerde BMW Motorrad de van BMW auto’s fameuze M merkstrategie voor motorfietsen, aanvankelijk in de vorm van speciale M uitrustingen en M Performance Parts en vervolgens met een specifiek M model: de M 1000 RR. De M 1000 R beleeft nu als tweede M model van BMW Motorrad zijn wereldpremière: de M Roadster. De Nederlandse vanafprijs van de BMW M 1000 R is € 25.500,- en de motorfiets zal beschikbaar zijn in Nederland vanaf begin 2023.
Meer info over M 1000 R via bmw-motorrad.nlHighlights van de nieuwe BMW M 1000 R.
- M RR Shift Cam motor, vermogen 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min en dus 33 kW (45 pk) meer dan in de S 1000 R. Maximum koppel van 113 Nm bij 11.000 t/min (S 1000 R: 114 Nm bij 9.250 t/min).
- Kortere eindoverbrenging (tandwiel met 47 tanden in plaats van 45).
- Kortere overbrengingsverhoudingen voor 4de, 5de en 6de versnelling.
- Geoptimaliseerd inlaatsysteem met variabele inlaatkanalen voor verbeterde doorstroming bij hoge toerentallen.
- Titanium uitlaatdemper.
- M Endurance ketting.
- Rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro1- 3 alsmede de laatste generatie van
- Dynamic Traction Control DTC en DTC wheelie functie aangestuurd door 6-assige IMU.
- Drie aanpasbare gasreactie-karakteristieken mogelijk voor optimale respons. Engine Brake nu met drie instellingen voor de mate van motorrem in Race Pro modus.
- Brake Slide Assist voor gecontroleerde remdrifts.
- Shift Assistant Pro voor snel opschakelen en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling. Eenvoudig om te keren schakelpatroon voor circuitgebruik.
- Launch Control voor perfecte racestarts en Pit Lane Limiter voor het aanhouden van de voorgeschreven snelheid in de pitstraat.
- Hill Start Control Pro voor comfortabel wegrijden op een helling.
- M winglets en wind deflectors: later remmen voor een bocht en eerder gasgeven bij het uitaccelereren, plus meer stabiliteit bij hoge snelheid dankzij meer downforce.
- Motorspoiler.
- Upside-down voorvork in All black design met aanpasbare veerbasis via het standard DDC.
- M remsysteem voor het eerst op een dynamische Roadster van BMW Motorrad: de M R biedt maximale remkracht onder alle omstandigheden.
- Wielen van gesmeed aluminium.
- M Carbon wielen met M velglint en M belettering: hoogwaardige high-tech-componenten voor maximale prestaties als onderdeel van het M Competition Package.
- M koppeling- en remhendel.
- Instelbare stuurdemper.
- Gefreesde stuurklem.
- In vergelijking met de S 1000 R een breder buisstuur met laser-gegraveerde letters ‘BMW M 1000 R’.
- Spiegels op stuuruiteinden.
- Koplamp met verlicht M logo.
- Korte kentekenplaathouder.
- Instrumentarium met groot, perfect afleesbaar 6,5 inch TFT display, start-up animatie met M logo en OBD interface voor M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger via een activatiecode.
- Toerenteller (rode gebied) weergave in nieuw design.
- Lichtgewicht accu, USB-oplaadpunt achter, krachtige LED verlichtingsunits, elektronische cruise control en verwarmbare handvatten.
- Keyless Ride Light (alleen voor contact).
- M Design en dynamische designtaal als kenmerk van ultieme op prestaties gerichte roadster.
- M Competition Package.
- RDC standaard.Uitgebreide range optionele accessoires.
Gallerij BMW M 1000 R
Racing like no other
De nieuwe BMW M 1000 RR en M 1000 RR M Competition
De doorontwikkelde M 1000 RR, kortweg M RR, is voor BMW Motorrad een nieuwe mijlpaal als het gaat om homologatie van superbikes voor het World Superbike Championship. Dankzij doelgerichte stilistische aanpassingen is de luchtweerstand verlaagd voor nog meer stabiliteit en een hogere topsnelheid van 314 km/h. Er is te kiezen uit twee versies: de M RR en de M RR M Competition. De Nederlandse vanafprijs van de BMW M 1000 RR is € 39.800,- en de motorfiets zal beschikbaar zijn in Nederland vanaf het tweede kwartaal van 2023.
"We hebben met de nieuwe M RR een staaltje engineering van de bovenste plank afgeleverd en dan met name op het vlak van aerodynamische ontwikkeling, dankzij onze constante ambitie, totale passie en technische finesse. Door ontelbare uren testwerk in de windtunnel en op de weg hebben we de topsnelheid aanzienlijk kunnen verhogen bij onveranderd motorvermogen. Tegelijk is de downforce significant toegenomen, ook met de motor schuin hangend in bochten. Ons ontwikkelingswerk zal beloond worden met racesuccessen”, aldus Christian Gonschor, Project Management M 1000 RR.
Meer info over M 1000 RR via bmw-motorrad.nlHighlights van de nieuwe M RR en M RR M Competition
- M RR 4-cilinder-in-lijn ontwikkeld voor de racerij.
- Vermogen 156 kW (212 pk) bij 14.500 t/min.
- Maximum koppel 113 Nm bij 11.000 t/min.
- Gesmede zuigers met 2 ringen.
- Volledig CNC gefreesde luchtinlaten en BMW ShiftCam technologie voor variabele kleptiming en -lift.
- Titanium kleppen, geoptimaliseerde nokkenassen en smallere en lichtere tuimelaars.
- Zeer lichte, compacte motor en 85 gram lichtere Pankl titanium drijfstangen voor minder frictie en gewicht ten opzichte van de S 1000 RR.
- Slipper-koppeling zonder zelfbekrachtiging voor optimale racestarts.
- Geoptimaliseerd inlaatsysteem met korte inlaatkanalen in vergelijking met de S 1000 RR voor betere uitwisseling van gassen in de cilinders bij hoge toerentallen.
- Lichtgewicht uitlaatsysteem, van spruitstuk tot aan einddemper geheel van titanium.
- NIEUW: drastisch verbeterde aerodynamica met meer downforce ook in bochten, terwijl de topsnelheid is toegenomen van 306 km/h naar 314 km/h.
- NIEUW: panelen en steunen aan voorzijde van kuip plus M winglets van zichtbaar carbon.
- NIEUW: voorspatbord met geïntegreerde Brake Ducts van zichtbaar carbon.
- NIEUW: M Aero Wheel Covers van zichtbaar carbon.
- NIEUW: M carbonwielen met nieuwe afwerking en M Design velglint.
- NIEUW: wielen van gesmeed aluminium af fabriek als optie.
- NIEUW: vernieuwde achterzijde.
- NIEUW: ergonomisch M Endurance zadel.
- NIEUW: korte kentekenplaathouder.
- NIEUW: aangepaste bedrading met LWS-stekker voor snelle en gemakkelijke demontage van de kentekenplaathouder plus verlichting.
- Rijmodi Rain, Road, Dynamic, Race en Race Pro 1- 3 alsmede laatste generatie
- Dynamic Traction Control DTC en DTC wheelie-functie aangestuurd door 6-assige IMU.
- Twee standen voor gasreactie voor optimale respons. Engine Brake met drie standen voor aanpassen van motorrem in Race Pro modus.
- Shift Assistant Pro voor snel op- en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling. Het schakelpatroon is eenvoudig om te keren voor circuitgebruik.
- Launch Control voor perfecte starts en Pit Lane Limiter voor het aanhouden van de voorgeschreven snelheid in de pitstraat.
- Hill Start Control Pro voor comfortabel wegrijden op een helling.
- M Brakes: maximale remkracht verzekerd op het circuit.
- Instrumentarium met groot, perfect afleesbaar 6,5 inch TFT display, start-up animatie met M logo en OBD-interface voor M GPS Datalogger en M GPS Laptrigger.
- Lichtgewicht M accu, USD-laadpoort, krachtige LED-verlichtingsunits, elektronische cruise control en verwarmbare handvatten.
- M Competition package met M GPS Laptrigger en activatiecode, M gefreesde onderdelen, M Carbon package, naturel geanodiseerde swingarm 220 gram lichter dan die van de S 1000 RR, DLC gecoate M Endurance ketting en package voor passagier inclusief zadelcover.
- Uitgebreide selectie van optionele accessoires en speciale uitrustingen af fabriek.