Zeer breed aanbod nieuwe modellen

2024 biedt heel veel motornieuws

Wie het komende jaar in de markt is voor een nieuwe motor, die heeft een luxeprobleem: voor 2024 hebben de diverse motormerken een zeer breed assortiment nieuwe modellen aangekondigd. We bieden je hier een impressie van al dat nieuws dat op de Eicma in Milaan aan het publiek gepresenteerd is.

Clipboard_02-06-2024_01

Geschikt voor het A2 motorrijbewijs

Aprilia RS457

De Aprilia RS457 is een supersportieve wegmotor voor motorrijders met het A2-rijbewijs. Deze supersport wordt aangedreven door een 457cc tweecilinder met vloeistofkoeling, dubbele nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Met een vermogen van 48 pk is deze machine goed voor het A2-rijbewijs. Zijn aluminium frame wordt afgeveerd door een 41 mm voorvork en een monoschokdemper, die door een stalen achterbrug wordt bediend. De motorfiets weegt 159 kg droog, het rijklaar gewicht is 175 kg.

Lees meer
P90520379_highRes_the-new-bmw-f-900-gsS

Meer PK's

BMW F900GS, F900GS Adventure en F800GS

BMW heeft de F-GS-serie vernieuwd. De 270° twin van de drie modellen groeide van 853 naar 895 cc. In de F900GS en F900GS Adventure levert deze 105 pk, in de F800GS is het blok getuned voor 64 pk. De koppelafgifte is bij elk model toegenomen, de frames zijn nu van diepgetrokken staal. De 900GS kreeg een nieuwe, kunststof tank en dito achterdeel, beide 900-modellen kregen een volledig verstelbare USD-voorvork van Showa. 

Informatie over de BMW Adventure modellen
BMW S1000XR | EICMA 23 | MotoPort

Standaard adaptieve bochtverlichting

BMW S1000XR

BMW komt me een vernieuwde S1000XR. Het vermogen van deze Adventure-Sport-motor stijgt met 5 pk naar 170 pk bij 11.000 tpm. De ergonomie is verbeterd met onder meer een nieuw zadel, dat de zithoogte met 10 mm laat stijgen tot 850 mm. Adaptieve bochtverlichting Koplamp Pro is standaard, net als Keyless Ride.

lees meer over de S 1000 XR
BMW M1000XR | EICMA 23 | MotoPort

Veel assistentiesystemen

BMW M1000XR

Er komt in 2024 een speciale “M” versie van de S1000XR. Zijn uit de S1000RR afkomstige shiftcam-krachtbron levert 201 pk, het drooggewicht is 223 kg. De motor heeft winglets, Dynamic Damping control, een M-remsysteem, gesmede aluminium wielen en een sportievere zithouding. Hij heeft vele assistentiesystemen, waaronder Brake Slide Assist en Launch Control

Lees meer
P90520805_lowRes_the-new-bmw-r-1300-gsS

Compleet vernieuwde GS

BMW R1300GS

BMW heeft de GS totaal op de schop genomen: er kwam een nieuw ontworpen boxermotor die goed is voor 145 pk @ 7.750 tpm. De nokkenasaandrijving werd verplaatst ten behoeve van de verder naar voren gemonteerde versnellingsbak. De GS heeft een nieuw brugframe van geperst plaatstaal en een uniek veersysteem, dat behalve de rijhoogte ook de veerconstante kan aanpassen. Active Cruisecontrol, Front Collision Warning en Lane Change Warning zijn deel van een omvangrijk pakket aan assistentiesystemen.

Lees meer
BMW-CE-02-EICMA-23-MOTOPORT

eParkourer voor in de stad

BMW CE 02

BMW brengt een tweede elektrisch voertuig, de CE-02. Met zijn kleine wielen, grote banden en gedrongen uiterlijk doet hij wel wat aan een Honda Monkey denken, maar dan Duits en elektrisch. BMW vindt het geen motorfiets en geen scooter, maar een “eParkourer”, gemaakt voor de stad. Hij is er in een brom-uitvoering (AM-rijbewijs) met een vermogen van 5 pk en in een A1-versie met 15 pk. Die kan 95 km/uur en haalt 90 km op een lading. De A1-versie weegt 132 kg, de AM-versie 119 kg. 

Lees meer
CFMOTO_450MT_Studio Photo_Tundra Grey_RightS

Off Road geschikt

CF Moto 450MT

Met de 450MT introduceert CFMOTO een concept van een avontuurlijke, lichte allroad. Zijn 449cc tweecilinder lijnmotor heeft een 270° krukas en levert 32,5 kW bij 8500 tpm, wat hem geschikt maakt voor het A2-rijbewijs. Met een drooggewicht 175 kg en veerwegen van 200 mm zal de MT ook offroad zijn mannetje staan. Dat zie je ook aan de wielenmaten van 90/90-21" voor en 140/70-18" achter. De zithoogte is 820 mm. Het 5" TFT-kleurendisplay heeft Bluetooth-connectiviteit.

Lees meer
CFMoto-700MT-800MT-Explore-EICMA-23-MOTOPORT

Allroad

CFMoto 700MT en 800MT Explore

Er komt ook een 700cc allroad van CF Moto. Deze is voorzien van een tweecilinder lijnmotor die 55 kW @ 8.500 tpm levert. Hij staat op 17 inch wielen en is dus meer op asfaltgebruik gericht. De zithoogte is 820mm, het rijklaargewicht 218 kg. Er komt ook een nog rijker uitgerusten 800MT. Die krijgt de naam “Explore” mee.

Lees meer
CFMoto-800NK-Advanced--EICMA-23-MOTOPORT

GP Gericht

CFMoto 800NK Advanced

De 800NK GP is een supersportieve high-end naked. Hij heeft hoogwaardige, verstelbare vering, een slip-on uitlaat, verhoogde voetsteunen, een verlaagd stuur, CNC-gefreesde onderdelen, vork- en achterbrug-protectoren en een solo-seat. Alles op het NK GP is racegericht, wat wordt benadrukt door de speciale Moto3-kleurstelling™.

Lees meer
Ducati-Hypermotard-698-Mono-EICMA-23-MOTOPORT

Leren rijden

Ducati Hypermotard 698 Mono

Ducati komt met een nieuwe hypermotard. Deze wordt aangedreven door een nieuw ontwikkelde eencilindermotor. Deze 659cc Superquadro Mono- krachtbron levert 77,5 pk bij een toerental van maar liefst 10.250 tpm! Hij heeft titanium inlaatkleppen en desmodromisch bediende kleppen. Er komt ook een 48-pk-versie voor het A2-rijbewijs. Bijzonder aan deze hypermotard is dat hij voorzien is van elektronica “waarmee je leert te rijden als een echte supermotard-rijder”, aldus Ducati.

Lees meer
Ducati-Multistrada-V4RS-EICMA-23-MOTOPORT

Topmodel Multistrada-range

Ducati Multistrada V4RS

Ducati presenteert een nieuw topmodel in de Multistrada-range: de V4RS. Het Desmosedici Stradale-motorblok is afgeleid van de Panigale V4. Uit een cilinderinhoud van 1103cc perst dit blok 180pk, bij 13.500 tpm. De motorfiets zelf is superlicht door gebruik van carbonfiber voor superstructuren en titanium voor het subframe. Het resultaat is “de sportiefste toerfiets ooit”, volgens Ducati.

Lees meer
Ducati-Desert-X-Rally-EICMA-23-MOTOPORT

Ruige versie

Ducati Desert X Rally

Er komt een nog ruigere versie van de Ducati Desert X. De “Rally”-uitvoering onderscheidt zich onder meer door een dikkere, 48 mm voorvork met wrijvingsverlagende coatings en met 250 mm veerweg, 20 mm meer dan het origineel.  Datzelfde geldt voor de KYB achterschokdemper, die 240 mm toestaat. De grondspeling is hierdoor van 250 mm naar 280 mm gegaan, met als nadeel dat de zithoogte van 875mm naar 910 mm is gestegen. Verder heeft deze allroad veel stevigere wielen en een smallere achtervelg, een carbonfiber carterbeschermplaat en een 29-litertank. 

Lees meer
Honda-SH125i-SH150i-Vetro-EICMA-23-MOTOPORT

Nieuwe kleuren

Honda SH125i/SH150i Vetro

De gehele SH-scooterfamilie van Honda is voor 2024 in nieuwe kleuren gestoken. De motoren van de SH125i en SH150i zijn ook licht aangepast zodat ze aan de Euro 5-normen voldoen. Geheel nieuw is de Vetro-uitvoering van de twee lichte scooters: deze is voorzien van een opvallend, semi-transparant groen kuipwerk.

Honda-CRF1100L-Africa-Twin-EICMA-23-MOTOPORT

Showa Demping

Honda CRF1100L Africa Twin

De 1.084 cc tweecilinder krachtbron van Honda’s ruige offroad-avonturier heeft volgend jaar meer koppel in het lage toerengebied. Een nieuwe optie, de CRF1100L Africa Twin ES, is uitgerust met Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™), met actieve demping en instelbare veervoorspanning achter. De ES-versie is verder voorzien van verwarmde handvatten en een ACC-oplaadpoort. Beide modellen beschikken over een vernieuwde bovenkuip, zitgedeelte en een groter, in hoogte verstelbaar windscherm en tubeless banden.

Lees meer
Honda-CRF1100L-Africa-Twin-Adventure-SportsEICMA-23-MOTOPORT

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

De nieuwe CRF1100L Africa Twin Adventure Sports krijgt volgend jaar standaard Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™) vering met een kortere veerweg en daarmee een lagere zithoogte. De CRF krijgt een 19-inch voorwiel met 110/80-19 voorband. Verder is het maximumkoppel van de 1.084 cc motor met 7% verhoogd en heeft de bovenkuip een nieuwe stijl gekregen. 

Lees meer
Honda-CB1000-Hornet-EICMA-23-MOTOPORT

Topmodel Hornet-familie

Honda CB1000 Hornet

De CB1000 Hornet is het nieuwe topmodel binnen Honda's Hornet-familie. De150 pk sterke viercilinder-lijnmotor van deze naked is ondergebracht in een stalen Twin Spar-frame. Een Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) voorvork met instelbare in- en uitgaande demping zorgt samen met een Pro-link Showa achterschokdemper voor de wegligging. De motor heeft 3 rijmodi. Het 5-inch TFT-kleurenscherm biedt connectiviteit via de Honda RoadSync app.

Honda-CB500-Hornet-EICMA-23-MOTOPORT

Uitbreiding Hornet-familie

Honda CB500 Hornet

De Hornet-familie wordt ook uitgebreid met de CB500 Hornet. Deze agressief gestylde naked wordt aangedreven door een 48 pk sterke 471cc krachtbron en is dus geschikt voor het A2 rijbewijs. Daarnaast heeft deze motor HSTC-tractiecontrole. Een nieuw 5-inch TFT-scherm biedt Honda RoadSync smartphone connectiviteit.

Honda-CBR600RR-EICMA-23-MOTOPORT

IMU-gestuurd electronicapakket

Honda CBR600RR

Terug van weggeweest: de Honda CBR600RR. Deze supersport is voorzien van een hoogtoerige viercilinder, die goed is voor 121 pk @ 14.250 t/min en een koppel van 63 Nm bij 11.500 t/min. De vierpitter hangt onder een aluminium twin-spar frame, dat wordt afgeveerd door een 41mm Showa Big Piston USD voorvork en een Unit Pro-Link Showa achterschokdemper. Het IMU-gestuurde elektronicapakket biedt onder meer 5 rijmodi, bochten-ABS, Honda Selectable Torque Control (HSTC) op 9 niveaus, Wheelie Control, Rear Lift Control en noodstopknipperlichten. Een elektronische stuurdemper, een hulp-/slipkoppeling en quickshifter behoren ook tot de standaarduitrusting.

Lees meer
Honda-NX500-EICMA-23-MOTOPORT

X-Over

Honda NX500

De NX500 is een nieuwe “X-over”. Deze allroad weegt slechts 196 kg en wordt aangedreven door een verbeterde versie van de 48 pk sterke tweecilinder lijnmotor van zijn voorganger, de CB500X. Hij heeft een 5-inch TFT-scherm met Honda RoadSync smartphone connectiviteit en HSTC. 

Honda-CBR500R-EICMA-23-MOTOPORT

Instapmodel supersportfamilie

Honda CBR500R

Honda’s instapmodel in de supersportfamilie is opgefrist met nieuwe koplampen en achterlichten en een nieuwe vormgeving met winglets. Nieuwe instellingen voor de brandstofinjectie verbeteren de acceleratie vanuit lage toeren. Verder krijgt de CBR500R verlichte schakelaars en een nieuw 5 inch TFT-kleurenscherm met Honda’s RoadSync connectiviteit.

Lees meer
Honda-CB650-en-CBR650R-met-e-clutch-EICMA-23-MOTOPORT

Optische opfrisbeurt

Honda CB650 en CBR650R met e-clutch

Honda’s CB650 en CBR650R zijn optisch opgefrist en zijn straks leverbaar met Honda’s e-clutch, een volautomatische koppeling voor een motor met traditionele meervoudige versnellingen. Een koppelingshendel is overbodig bij het wegrijden en bij het op- en terugschakelen. De rijder hoeft alleen maar het schakelpedaal te bedienen voor supersnelle schakelmanoeuvres.

Honda-CBR1000RR-Fireblade-en-CBR1000RR-R-Fireblade-SP-EICMA-23-MOTOPORT

Flink aantal updates

Honda CBR1000RR Fireblade en CBR1000RR-R Fireblade SP

In 2024 krijgt de CBR1000RR Fireblade een flink aantal updates. De 218 pk sterke viercilinder levert nog fellere acceleraties. Ook is de nieuw ontworpen middenkuip voorzien van winglets en is de stijfheidsbalans van het frame verbeterd.  De SP- versie krijgt meer vermogen dankzij een lichtere krukas en drijfstangen, een herziene kleptiming en een hogere compressieverhouding. Daarnaast maakt de SP gebruik van de derde generatie Öhlins Smart Electronic 43mm S-EC3.0 (SV) NPX USD vorkpoten, Brembo Stylema R-remklauwen en een digitale veervoorspanningsmeter.

Honda-SCe-Concept-EICMA-23-MOTOPORT

Electrische scooter voor het A1 rijbewijs

Honda SCe: Concept

De Honda SCe is een conceptversie van een elektrische scooter voor het A1-rijbewijs. Deze heeft opvallende, ultramoderne designlijnen, een grote vlakke vloer en een lange, brede zitting. Hij zal worden uitgerust met twee verwisselbare Honda Mobile Power Pack e-accu's. In 2025 wordt er een productieversie verwacht.

Husqvarna-Norden-901-EICMA-23-MOTOPORT

Met Explorer modus

Husqvarna Norden 901

Husqvarna heeft de Norden 901 aangepast. Het Lean-Angle Sensitive Cornering Motorcycle Traction Control (CMTC) biedt nu tien verschillende niveaus van slip van het achterwiel, die kunnen worden geselecteerd wanneer de optionele Explorer-modus is ingeschakeld. Verder heeft de nieuwe Norden een USB-poort, waarschuwingslichten voor noodgevallen en een nieuw Euro 5 uitlaatsysteem.

Kawasaki-Ninja-40th-Anniversary-modellen-EICMA-23-MOTOPORT

Special edition modellen

Kawasaki Ninja 40th Anniversary-modellen

Ter ere van het 40-jarig jubileum van de Ninja supersportmodellen brengt Kawasaki special edition-modellen van de Ninja ZX-10R, de nieuwe 636cc Ninja ZX-6R, de Ninja 1000SX, de Ninja 650 en de nieuwe Ninja ZX-4RR. Ze worden uitgedost in de groen/blauw/witte kleurstelling van de Kawasaki World Endurance-racers van begin jaren 90. Elke machine heeft een 40th Anniversary-logo op de tank, de wielen zijn Lime Green gespoten en het frame is afgewerkt in zilver.

Kawasaki-Ninja-7-Hybrid-en-Z-7-Hybrid-EICMA-23-MOTOPORT

Kawasaki Ninja 7 Hybrid en Z 7 Hybrid

Het vorig jaar getoonde prototype van een hybride motorfiets wordt volgend jaar daadwerkelijk leverbaar in twee versies: de sportieve Ninja 7 Hybrid en de naakte Z7 Hybrid. Ze worden aangedreven door een 451cc tweecilinder lijnmotor die goed is voor 43,5 kW (59 pk). Deze wordt bijgestaan door een zogenaamde Integrated Starter Generator, die remenergie in een lithium-batterij kan opslaan en weer kan gebruiken voor acceleraties en voor puur elektrisch rijden, met maximaal 25 km/uur. Kawasaki geeft een verbruik van 1 op 27 op.

Lees meer
Kawasaki-Eliminator-500-EICMA-23-MOTOPORT

Unieke cruiser

Kawasaki Eliminator 500

De nieuwe Kawasaki Eliminator is een cruiser met een unieke, moderne custom-stijl. Hij heeft een lage zithoogte van 735 mm, volledige LED-verlichting en een digitaal LCD-dashboard met connectiviteit. Voor de aandrijving zorgt een 45 pk sterke 500cc paralleltwin. Dat maakt deze leuke cruiser ook geschikt voor A2-rijders.

 

Lees meer
Kawasaki-Z500-en-Ninja-500-EICMA-23-MOTOPORT

A2 modellen

Kawasaki Z500 en Ninja 500

Voor 2024 onthult Kawasaki twee nieuwe A2-modellen; de Z500 en Ninja 500. Ze zijn voorzien van een geheel nieuw ontwikkelde, 451cc paralleltwin met Assist & Slipper-koppeling. De motoren hangen in een lichtgewicht Trellis frame. Zowel de naakte Z als de sportief gestylde Ninja zijn uitgerust met een full colour TFT-display, dat connectiviteit biedt via de Kawasaki Rideology smartphone app. Beide modellen zullen in Nederland standaard geleverd worden als SE-uitvoering met een speciale kleurstelling, een onderkuip, een USB-C aansluiting en LED-richtingaanwijzers. Op de Ninja 500 is ook Keyless Ignition onderdeel van de SE-uitrusting.

Kawasaki-Z650-EICMA-23-MOTOPORT

Opgewaardeerd

Kawasaki Z650

Kawasaki heeft de Z650 voor 2024 opgewaardeerd: de machine krijgt een hoogwaardig TFT-kleurendisplay, volledige LED-verlichting en tractiecontrole. Dit systeem ondersteunt een sportieve rijstijl (mode 1) of zorgt voor optimale tractie onder alle omstandigheden (mode 2). Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het systeem volledig uit te schakelen.

 

Lees meer
Kawasaki-Ninja-ZX-6R-EICMA-23-MOTOPORT

Kawasaki Ninja ZX-6R

De Ninja ZX-6R is terug van weggeweest. Voor 2024 is het motorblok grondig herzien. Het 636cc-viercilinderblok is goed voor 124pk @ 13.000 tpm, radiale monobloc remklauwen zorgen voor goede remprestaties. Er zijn 4 rijmodi beschikbaar. Verder is er een nieuw design en een modern 4,3’’ TFT-kleurendisplay met schakelindicator, huidige versnelling en een grote hoeveelheid optionele informatie als dubbele tripmeters, actieradius, accuspanning en nog veel meer.

Kawasaki-ZX-4RR-EICMA-23-MOTOPORT

Nog sportievere ZX 4 R

Kawasaki ZX-4RR

Kawasaki verraste vorig jaar al met de zeer sportieve ZX-4R, nu komt daar een nog sportievere ZX-4RR bij. Voor de aandrijving zorgt een 77 pk sterke, 399cc viercilindermotor die maar liefst 15.000 tpm mag draaien. Hoogwaardige SHOWA vering zorgt voor een bijpassend sportief weggedrag. Verder heeft de RR een TFT-kleurendisplay met een circuitmodus die rondetijden, een schakelindicator en het toerental vanaf 10.000 tpm weergeeft. Ook beschikt de motor over verschillende rijhulpsystemen zoals KTRC (Kawasaki Traction Control), Power Modes en een Kawasaki Quick Shifter (Up & Down).

Moto-Guzzi-Stelvio-EICMA-23-MOTOPORT

Topklasse in allroad

Moto Guzzi Stelvio

Moto Guzzi komt met een allroad in de topklasse. De Stelvio heeft geavanceerde functies zoals ABS in bochten en traction control, samen met Full LED-verlichting, Cruise Control, een 5-inch full color display en vijf aanpasbare rijmodi. De Stelvio is ook uitgerust met het PFF Rider Assistance Solution®, een innovatief rijhulpsysteem dat gebruik maakt van 4D Imaging Radar-technologie. De 1042cc V-Twin van de Stelvio levert 115 pk @ 8.700 tpm en biedt vijf rijmodi.

Moto-Guzzi-V7-Stone-Corsa-EICMA-23-MOTOPORT

Legendarisch

Moto Guzzi V7 Stone Corsa

De Moto Guzzi V7 Stone Corsa is een gloednieuw model, dat is geïnspireerd is op de legendarische racegeschiedenis van Moto Guzzi. Deze Corsa is voorzien van een speciale kleurstelling, een stijlvolle kuip die knipoogt naar de Fast Endurance races en een solo-seat. Voor de aandrijving zorgt een van de V85TT afgeleide 90° V-Twin die 48 pk @6.800 tpm levert.

Moto-Guzzi-V85-Strada,-TT-en-TT-TravelEICMA-23-MOTOPORT

Upgrade naar Euro 5+

Moto Guzzi V85 Strada, TT en TT Travel

Moto Guzzi heeft de V85-serie aangepast. De motoren voldoen aan Euro 5+ en het vermogen is gestegen van 76 pk @ 7500 tpm naar 80 pk @ 7.750 tpm. De drie allroads hebben verder een in vijf hoogtes verstelbaar windscherm, bredere handkappen, bochtafhankelijke ABS en tractiecontrole en cruisecontrole. De Strada heeft drie rijmodi, de TT en TT Travel hebben ook een offroad-modus, de Travel editie biedt daarnaast een custom rijmodus.

Moto-Morini-Calibro-EICMA-23-MOTOPORT

Custom segment

Moto Morini Calibro

Met de Calibro keert Moto Morini terug naar het custom-segment. Kenmerkend in het design zijn de metalen tank en de unieke LED-koplamp. De 650cc paralleltwin van de Calibro wordt omarmd door een dubbel wiegframe en staat op tubeless aluminium velgen met een 18" voorwiel en een 16" achterwiel. De zithoogte bedraagt 720 mm.
De motorfiets zal op de markt worden gebracht in de versie met vol vermogen – ongeveer 60 pk - of met een vermogen van 35 kW, geschikt voor het A2-rijbewijs.

Moto-Morini-Corsaro-750-en-750-SportEICMA-23-MOTOPORT

Moto Morini Corsaro 750 en 750 Sport

Moto Morini komt met twee gloednieuwe driekwartliter-motoren. De Corsaro is een modern ogende naked bike, de Sport is een Supersport. Beide delen het technische platform. Dat bestaat uit een nieuw ontwikkelde, vloeistofgekoelde 90° V-Twin, die goed is voor 96 pk. Het aluminium brugframe is voorzien van een stalen achtersubframe. Aan de volledig instelbare voorvork zijn Brembo Monobloc remklauwen bevestigd. Een A2-versie met 48 pk is eveneens leverbaar.

Moto-Morini-Milano-EICMA-23-MOTOPORT

Supernaked

Moto Morini Milano

De Milano is een echte supernaked. Deze modern classic heeft een hybride frame met een stalen vakwerkdeel aan de voorkant en een aluminium omegaframe aan de achterzijde. Onder het frame hangt een vloeistofgekoelde 1187cc V-Twin met een blokhoek van 87°, goed voor een maximumvermogen van 125 pk. De machine weegt droog 210 kg.

Moto-Morini-X-Cape-1200-EICMA-23-MOTOPORT

Dikke allroad

Moto Morini X-Cape 1200

Met de X-Cape 1200 begeeft Moto Morini zich in het segment van de dikke allroads. De machine wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde, 87° V-twin die 125 pk levert. Het karakter van deze Corsa Corta Evo-motor kan via vier rijmodi worden ingesteld. De machine heeft tubeless spaakvelgen en is uitgerust met cruisecontrol, een quickshifter, tractiecontrole en een dode-hoek-radar. De volledig instelbare voorvork heeft 170mm veerweg, de achterschokdemper biedt 160 mm, waarmee de machine dus eerder asfaltgericht is. Dat blijkt ook uit het drooggewicht van 250 kg.

MV-Agusta-Superveloce-98-EICMA-23-MOTOPORT

Special edition

MV Agusta Superveloce 98

In 1943 bracht MV Agusta de eerste motorfiets uit, met een 98cc motorblok. Daarom brengt MV nu, 80 jaar later, een special edition van de Superveloce. Deze heeft een speciale kleurstelling en dito emblemen, alsmede bijzondere spaakwielen en Brembo Stylema remklauwen. Hij wordt aangedreven door de 147 pk sterke 789cc driecilinder lijnmotor. Vrij uniek is dat de motor is voorzien van een Mobisat anti-diefstal GPS-systeem.

MV-Agusta-Brutale-1000RR-Assen-EICMA-23-MOTOPORT

Beperkte oplage

MV Agusta Brutale 1000RR Assen

Met de Brutale 1000RR Assen eert MV Agusta de vijfendertig overwinningen, die het merk op het circuit van Assen heeft behaald. Deze Brutale heeft daarom talloze extra’s, zoals een elektronische versnellingsbak, een speciale kleurstelling, Rotobox carbonfiber wielen en diverse andere carbonfiber onderdelen. De 998cc viercilinder-lijnmotor levert 208 pk @ 11.000 tpm, wat een pk/gewichtsverhouding van 1,1 geeft.
Er worden er slechts 300 van gemaakt, dus het zal een unieke verschijning blijven.

MV-Agusta-LXP-Orioli-EICMA-23-MOTOPORT

Eerbetoon

MV Agusta LXP Orioli

Als eerbetoon aan Rally-legende Edi Orioli brengt MV Agusta de LXP Orioli. Deze luxe allroad wordt aangedreven door een 931cc DOHC-driecilindermotor, die 124 pk @ 10.000 tpm levert. Het motorkarakter kan in vier modi worden ingesteld. De volledig instelbare voorvork biedt net als de monoschokdemper een riante veerweg van 210 mm en biedt daarmee de nodige offroad-competentie. De uitrusting omvat onder meer aluminium carterbescherming, valbeugels en tubeless spaakvelgen. De assistentiesystemen van de LXP maken gebruik van een IMU. De tractiecontrole kan in vijf niveaus worden ingesteld. Het 7 inch TFT-display heeft zowel Wifi als Bluetooth connectiviteit, verder maakt deze LXP gebruik van keyless contact.

Suzuki-V-Strom-800-EICMA-23-MOTOPORT

Straatgericht

Suzuki V-Strom 800

Suzuki brengt met de V-STROM 800 een meer straatgerichte versie van de V-STROM 800DE. Het onderscheid zit hem in radiaal gemonteerde remklauwen, een 19-inch gietwiel voor en een 17-inch gietwiel achter en een iets eenvoudigere upside-down voorvork. Daarnaast zijn de zitpositie, zadelhoogte en het windscherm meer gericht op comfort tijdens straatgebruik.

Lees meer
Suzuki-GSX-1000GX-EICMA-23-MOTOPORT

Crossover

Suzuki GSX-1000GX

De Suzuki GSX-1000GX is een crossover tussen een sport-toer-machine en een allroad. Dat uit zich in een sportieve styling, een rechte zitpositie en lange veerwegen, gecombineerd met de sportieve prestaties van Suzuki’s 999cc viercilindermotor. Uiteraard is de GSX-1000GX voorzien van een brede range aan – deels bochtafhankelijke – assistentiesystemen en diverse powermodi. De Suzuki heeft bovendien elektronisch geregelde vering, die in vier standen instelbaar is.

Suzuki-GSX-8R-EICMA-23-MOTOPORT

Supersportmachine

Suzuki GSX-8R

Op basis van de 95 pk-sterke 776cc-motor van de V-Strom 800 heeft Suzuki nu ook een supersportmachine met een in de windtunnel ontwikkelde volle kuip neergezet. Ook deze Suzuki is voorzien van diverse assistentiesystemen en diverse rijmodi voor aanpassing van het motorkarakter. Een quickshifter is standaard. De machine weegt 205 kg rijklaar.

Triumph-Thruxton-Final-Edition-EICMA-23-MOTOPORT

Eerbetoon

Triumph Thruxton Final Edition

De Thruxton gaat uit productie. Als eerbetoon komt er een in beperkte oplage geproduceerde Final Edition van deze 105 pk sterke 1200cc-machine. Deze krijgt een speciale kleurstelling met handgeschilderde, goudkleurige biezen op de benzinetank, een zadel met de initialen van de artiest, een gouden Triumph “heritage”-logo op de tank, een Final Edition Badge en een certificaat van authenticiteit.

Tiger-900-range-EICMA-23-MOTOPORT

Vernieuwd

Tiger 900-range

Triumph heeft de Tiger 900-range vernieuwd. De nieuwe driecilindermotoren hebben 13% meer vermogen en leveren 108 pk, terwijl het maximum koppel is gestegen tot 90 Nm en het brandstofverbruik met 9% is gedaald. De Tigers krijgen een 7” TFT-display, een rianter en 20 mm lager zadel, bochtafhankelijk ABS en tractiecontrole, LED-verlichting en verlichte schakelaars.

Triumph-Scrambler-1200-range-EICMA-23-MOTOPORT

Update

Triumph Scrambler 1200 range

Triumph komt met updates voor de Scrambler 1200XE en de 1200X. Die laatste krijgt nieuwe Marzocchi-vering met een 45mm UPSD-voorvork en een achterschokdempers met piggy-backs, beide goed voor 170 mm veerweg. De Scrambler heeft geavanceerde rijhulpsystemen waaronder bochtafhankelijke ABS en tractiecontrole, een TFT-dashboard, vijf rijmodi en LED-verlichting. De XE-versie krijgt eveneens nieuwe Marzocchi-vering met een 45 mm UPSD-voorvork en een achterschokdempers met dubbele veren, goed voor 250 mm veerweg. Daarnaast krijgt de XE Brembo Stylema remklauwen.

Lees meer
Triumph-Speed-400-en-Scrambler-400X-EICMA-23-MOTOPORT

Modern classic

Triumph Speed 400 en Scrambler 400X

Triumph trekt jonge mensen naar het Britse merk met de nieuwe Speed 400 en Scrambler 400. Beide maken gebruik van een nieuw ontwikkelde 398cc eencilindermotor met vloeistofkoeling en twee bovenliggende nokkenassen, goed voor een maximum koppel van 37,5 Nm en 40 pk. De speed is een moderne classic naked bike, de scrambler een wat ruiger gestylde naked met lichte offroad aspiraties.

Vespa-Primavera-en-Sprint-S-125-en-150-EICMA-23-MOTOPORT

Connectiviteit en keyless contact

Vespa Primavera en Sprint S 125 en 150

Vespa heeft de Primavera en Sprint S vernieuwd. Zowel het beenschild als het stuurblok zijn anders vormgegeven. Verder kregen ze andere wielen en een 5 inch TFT-scherm met connectiviteit via Vespa Mia. De Primavera Tech heeft bovendien keyless contact. 

 

Vespa-GTV-EICMA-23-MOTOPORT

Nieuwe kleurstellingen

Vespa GTV

Piaggio heeft de Vespa GTV vernieuwd. Behalve wat andere kleurstellingen heeft hij ook een nieuw instrumentarium, dat uitgebreide ritinformatie kan weergegeven (maximumsnelheid, gemiddelde snelheid, stroomverbruik, gemiddeld verbruik, actieradius en laadtoestand van de batterij). Maar ook kunnen meldingen zoals oproepen, berichten en muziek worden weergeven via Vespa Mia en een gsm. De GTV heeft standaard ABS en tractiecontrole. De 300cc eencilinder levert 24 pk. 

Yamaha-XSR900GP-EICMA-23-MOTOPORT

Nostalgie

Yamaha XSR900GP

De XSR maakt een knipoog naar het raceverleden van Yamaha. De machine biedt een nostalgische GP-styling, maar is wel voorzien van de allernieuwste technologie, waaronder de iconische, koppelrijke 890 cc CP3-motor, de van de R1 afgeleide zesassige IMU en de hellingshoekgevoelige rijhulpmiddelen. Een apart clip-on stuur geeft de rijder bovendien een sportieve zit.

Yamaha-MT-09-en-MT-09SP-EICMA-23-MOTOPORT

Vernieuwd

Yamaha MT-09 en MT-09SP

Yamaha heeft de MT-09 vernieuwd. Deze naked kreeg een nieuw design, een tweedelig zadel en een andere positionering van het stuur en de voetsteunen. Ook kreeg de MT-09 volledig instelbare KYB-voorvering. Het Yamaha Ride Control heeft vier verkiesbare motormodi voor het motorkarakter en is uitgerust met cruisecontrole. Er komt ook een sportievere “SP”-versie, met nog betere vering, Brembo Stylema remmen, een track-modus en een smart-key-systeem.

Lees meer
Yamaha Ténéré 700 Explore | EICMA 23 | MotoPort

Yamaha Ténéré 700 Explore

Een nieuw gezicht in de Ténéré-familie is de 700 Explore. Deze tweecilinder allroad is wat meer asfaltgericht dan zijn soortgenoten. Dat blijkt onder meer uit de 20 mm kortere veerwegen: de 43 KYB voorvork biedt 190mm, de monoschokdemper 180 mm, terwijl de vering ook wat stugger is uitgevoerd. Een en ander heeft gevolg voor de zithoogte, die naar 860 mm is gegaan. Het comfort wordt daarbij verbeterd door een hoger en breder windscherm. Verder heeft de Explore een quickshifter en standaard koffersteunen.