Kawasaki introduceert nieuwe Z900 voor 2025
De krachtige 948cc vier-in-lijn is één van de grote succesfactoren van de Z900. Dit motorblok weet als geen ander sensationele vermogensafgifte in hoge toeren te combineren met souplesse en, door nieuwe nokkenassen, meer koppel in lage en middelhoge toeren. De speciaal getunede airbox zorgt voor een waanzinnig inlaatgeluid waardoor de rijder nog verder in de rijervaring wordt gezogen. Nieuwe elektronische gaskleppen zorgen voor een preciezere gasrespons en maken de toevoeging van de Up/Down Quickshifter en Cruise Control mogelijk.
Gecombineerde rijmodi Sport, Road en Rain bieden een gemakkelijk te selecteren mix van vermogen en Traction Control voor optimale controle in alle omstandigheden. Voor de echte hardcore rijders is er ook de volledig configureerbare Rider mode waarin bijvoorbeeld Traction Control uitgeschakeld kan worden.
Om het rijgedrag van de Z900 nog verder te verbeteren zijn er doeltreffende veranderingen doorgevoerd in het frame. Het rijgedrag is nog steeds lichtvoetig en vertrouwenwekkend maar door gewijzigde veerinstellingen voor en achter is er meer druk op de voorkant wat resulteert in nóg scherper stuurgedrag en meer gevoel in de voorkant. Nieuwe, radiaal gemonteerde, remklauwen zijn lichter, krachtiger en geven meer feedback.
Grote vernieuwingen zijn ook doorgevoerd in de elektronische rijhulpsystemen. Door de nieuwe zes-assige IMU opereert het ABS nu hellingshoekafhankelijk en is Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) nu ook beschikbaar. Dit baanbrekende systeem monitort parameters bij het ingaan, de apex en het uitkomen van een bocht en moduleert hiermee remkracht en vermogensafgifte om rijders te helpen hun beoogde lijn optimaal te behouden.
Het indrukwekkende Z-Supernaked design van de Z900 is compleet nieuw maar heeft nog wel alle Sugomi elementen die hem zijn onderscheidende uiterlijk geven; een lage neus en een hoge staart, als een roofdier wat klaar is voor de aanval. De voorkant is scherper voorgegeven met nieuwe LED-koplampen en trekt de lijn vanaf de brandstoftank door voor een agressiever ogend geheel. Nieuwe zijkappen, grenzend aan de radiateur, zijn vervaardigd uit geborsteld aluminium en geven het geheel een hoogwaardige uitstraling. De achterzijde is korter geworden en voorzien van een nieuw LED-achterlicht.
Aansluitend bij het hoogwaardige design is er het volledig nieuwe 5’’ TFT-kleurendisplay met ‘’turn-by-turn’’ navigatie en spraakbesturing via de Rideology App*. Het display kan gewijzigd worden tussen twee lay-outs. Lay-out 1 geeft op een moderne manier alle belangrijke informatie weer, in lay-out 2 vormt een, door straaljagers geïnspireerde, hellingshoekindicator de boventoon welke perfect is voor sportieve ritten.
Naast de standaard Z900 is er ook een SE-model beschikbaar. Deze uitvoering tilt het rijwielgedeelte van de Z900 naar een hoger niveau met een hoogwaardige Öhlins S46-schokdemper, volledig instelbare voorvork, Brembo M4.32 monobloc remklauwen, radiale Nissin rempomp en staalomvlochten remleidingen. Naast deze upgrades is de SE standaard uitgerust met een hoogwaardig zadel, USB-C aansluiting en een speciale kleurstelling.
De 2025 Z900 is vanaf februari beschikbaar bij de officiële Kawasaki dealers van MotoPort in de volgende kleuren:
Z900 & Z900 70 kW
- Metallic Spark Black / Metallic Carbon Gray / Ebony
- Metallic Carbon Gray / Metallic Phantom Silver / Candy Persimmon Red
- Metallic Moondust Gray / Metallic Spark Black / Candy Lime Green
Z900 SE
- Metallic Matte Graphite Gray / Ebony / Metallic Graphite Gray
Voor rijders met een A2 (Code80) rijbewijs is er een 35kW kit beschikbaar voor de Z900 70kW.
Prijzen worden later bekend gemaakt.