'Nieuwe hobby tijdens corona'
Verkoop motoren op hoogste niveau in 15 jaar
Bron : NOS.NL (22-2-2023)
Sinds de coronapandemie groeit het aantal motorrijders in ons land flink. Vorig jaar werden er ruim 15.000 motoren verkocht en dat is volgens branchevereniging Bovag het hoogste aantal sinds 2008. Eind januari reden er bijna 795.000 motoren in Nederland en voor het eerst zijn er meer dan 1,5 miljoen bezitters van een motorrijbewijs.
"Tijdens de pandemie probeerden veel mensen die naar het werk wilden, het openbaar vervoer te mijden", vertelt een woordvoerder van de Bovag. "Ook zochten veel mensen naar nieuwe manieren van vrijetijdsbesteding. Als gevolg daarvan pakten veel motorrijbewijsbezitters een oude hobby weer op."
Jongeren en ook vrouwen
Heel veel nieuwe klanten
Bij motorzaak MotoPort Goes herkennen ze dat. "Wij zien heel veel nieuwe klanten: jongeren en ook vrouwen", zegt Simon de Regt van Motoport. "Vooral tijdens corona zag je dat veel mensen een nieuwe hobby zochten. Ze konden niet op vakantie, ze konden niet uit eten en velen hebben toen de motor ontdekt", zegt De Regt in het NOS Radio 1 Journaal.
De populariteit zorgt voor een grote vraag: "Het is nog steeds een uitdaging om aan alle modellen te komen. Vorig jaar waren er wel wachttijden van vijf maanden, maar die levertijden hebben we nu toch terug kunnen brengen tot ongeveer zes weken", aldus De Regt.
Drukte en files
Motorrijden heeft ook een boost gekregen doordat veel motorrijders drukte en files op de weg willen omzeilen. "De stijging is tijdens corona ontstaan, maar de trend heeft zich mede hierdoor voortgezet", meent de Bovag.
Niet overal in Nederland is de interesse voor motorrijden even groot. Van de Nederlandse bevolking is 8.6 procent in het bezit van een motorrijbewijs. Drenthe heeft het hoogste percentage motorrijbewijzen: 11,6. Daarna volgt Zeeland met 10,5 procent. In Zuid-Holland (6,9 procent) en Utrecht (7,7 procent) is het percentage mensen met een motorrijbewijs het laagst.
Actieradius nog wel een puntje
Electrische motoren
De brancheorganisatie noemt het gebrek aan ruimte voor stalling als een mogelijke verklaring voor het lage percentage motorrijders in de Randstad. "Maar ook in stedelijke gebieden kan de motor een uitkomst zijn, omdat het voertuig minder ruimte in beslag neemt dan een auto."
Elektrische motoren
De Regt ziet ook een stijgende vraag naar elektrische motoren. "Al is de actieradius nog wel een puntje. Die ligt bij veel motoren op pakweg 150 kilometer en dat is voor veel liefhebbers toch wel een struikelblok. Dan kun je op een mooie zaterdag niet echt ver weg."