2022_YAM_MT10_EU_PGD_STA_009_03

EU5 998cc motorblok

Volgende evolutie MT-10

Toen Yamaha tien jaar geleden de eerste MT Hyper Naked lanceerde, veranderde de motorwereld voor altijd. Met een duidelijke focus op koppel, wendbaarheid en gevoel, heeft de MT-reeks motorrijders de kans geboden om de rauwe emotie en on-demand opwinding te ervaren die elke Hyper Naked bijzonder maakt.

Yamaha lanceert nu de volgende evolutie van de MT-10
De MT-10 is nu al de onbetwiste koning in Yamaha's Hyper Naked segment. Sinds deze blockbuster op het toneel verscheen, heeft deze motorfiets een groot respect afgedwongen van iedereen die erop heeft gereden - en ook van iedereen die hem in actie heeft gezien. De van de R1-afgeleide CP4-motor met hoog koppel is de meest opmerkelijke krachtbron die Yamaha ooit op een naked bike heeft gemonteerd. De ultra-agressieve Naked-styling geeft de MT-10 het ultieme onderscheidende en intimiderende uiterlijk.

2022_YAM_MT10_EU_PGD_DET_005_03

Meer adrenaline

Meer vermogen

De volgende evolutie van de MT-10 is uitgerust met een verfijnde versie van de legendarische vloeistofgekoelde CP4 crossplane-motor die nauw verwant is aan de legendarische R1. Dit is de krachtigste en technologisch meest geavanceerde motor die ooit op een Yamaha Hyper Naked-motorfiets is gezien, met nog meer vermogen en een sterker koppelgevoel.
Het aangepaste 2022-ontwerp profiteert van lichtgewicht aluminium gesmede zuigers, offset drijfstangen en direct-gecoate cilinders voor maximale efficiëntie. Bovendien heeft de motor een aantal nieuwe modelspecifieke kenmerken die zijn ontworpen om het gevoel van koppel te verbeteren.

Om het gerichte middenbereik voor weggebruik te versterken, worden stalen drijfstangen gebruikt in plaats van de titaniumcomponenten van de R1, en is het traagheidsmoment bij de krukas verhoogd.
De instellingen voor de brandstofinjectie zijn gewijzigd voor een nog hoger lineair koppel tussen 4.000 en 8.000 tpm. Verder is het ontwerp van de inlaat- en uitlaatsystemen aangepast om de MT-10 een opwindender en unieker 360° Torque Emotion-karakter te geven.
Het brandstofverbruik is verbeterd, het CO2-niveau is verlaagd en deze krachtigere motor voldoet aan de EU5-voorschriften.

2022_YAM_MT10_EU_PGD_STA_009_03

Afgestemd inlaatgeluid

Het geluid dat elke motorfiets maakt, of het via de inlaat of uitlaat gaat, is één van de meest bepalende kenmerken van een motorfiets. Daarom hebben de ingenieurs van Yamaha zich speciaal gericht op het creëren van een unieke soundtrack voor de MT-10 door een geheel nieuw inlaatsysteem te ontwerpen. Met een ongelijkmatig ontstekingsinterval van 270°-180°-90°-180° stoot de CP4 crossplane-technologiemotor van de MT-10 een onderscheidend inlaat- en uitlaatgeluid uit dat wordt gekenmerkt door een rommelend gegrom bij lage toerentallen en een hoog gebrom bij hoge toerentallen.

 

2022_YAM_MT10_EU_PGD_ACT_001_03

Belangrijkste kenmerken van de MT-10

  • Verbeterde ergonomie
  • Brembo radiale hoofdcilinder
  • Yamaha Variable Speed Limiter
  • Quick Shift Systeem
  • Nieuw 4,2-inch TFT-kleurenscherm
  • APSG ride-by-wire-gashendel met vier vermogensafgiftemodi (PWR)
  • 6-assige IMU met rijhulpsystemen
  • Hellingsgevoelig traction control systeem
  • Slide Control Systeem (SCS)
  • LIFT controle systeem (LIF)
  • EBM (Engine Brake Management)
  • Brake Control (BC)
  • Yamaha Ride Control (YRC)
  • Lichtgewicht Deltabox-chassis
  • Geoptimaliseerde voor-en achtervering
  • Bridgestone Battlax S22 banden
  • Belangrijkste kenmerken van de MT-10
  • Krachtiger motorblok van de EU5 998 cc
  • Afgestemd inlaatgeluid
  • Titanium uitlaat
  • Compacte en functionele nieuwe styling van het exterieur
  • Verbeterde ergonomie
  • Brembo radiale hoofdcilinder
  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
  • Quick Shift Systeem (QSS)
  • A&S-koppeling
  • Nieuw 4,2-inch TFT-kleurenscherm
  • APSG ride-by-wire-twistgrip met vier vermogensafgiftemodi (PWR)
  • 6-assige IMU
  • Hellingsgevoelig traction control systeem
  • Slide Control Systeem (SCS)
  • Lift Control Systeem (LIF)
  • EBM (Engine Brake Management)
  • Brake Control (BC)
  • Yamaha Ride Control (YRC)
  • Van de R1-afgeleid aluminium Deltabox-chassis
  • Lange aluminium achterbrug
  • Compacte wielbasis van 1.405 mm
  • 43 mm volledig verstelbare KYB-voorvork
  • Volledig instelbare KYB-achterschokdemper
  • Bridgestone Battlax Hypersport S22 banden
2022_YAM_MT10_EU_DPBMC_STU_001_03

vanaf april 2022

kleuren, beschikbaarheid en prijs

Yamaha biedt de nieuwe MT-10 aan in drie kleuren;

- Cyan Storm evolueert het Dark Side Of Japan (DSOJ)-verhaal in een opwindende nieuwe richting en biedt een frisse kijk op het technische en trendgerichte kleurenpallet

- Icon Blue is een dynamische nieuwe kleur die is geïnspireerd op onze fabrieksracemotoren, met blauwe kuipdelen en blauwe velgranden

- Tech Black straalt een ingetogen en duistere look uit en heeft een geheel zwarte carrosserie met zwarte velgranden.

Leveringen vanaf april 2022. Prijzen worden op een later moment bekend gemaakt.

YAMAHA MT-10