Doe een voorjaarscheck!
Vaak hebben motoren na de winter opstartproblemen door lege accu’s. Accu’s verliezen geleidelijk hun lading en moderne motor computers verbruiken constant stroom. Daarom is het aan te raden om ‘s winters een onderhoudslader zoals de Tecmate OptiMate 4 te gebruiken. Heb je dit niet gedaan? Laad dan voor vertrek in elk geval je accu op. Als dit niet helpt, kan MotoPort je accu doormeten en indien nodig een geschikte vervangende accu van topmerk GS Yuasa aanbieden of monteren.

Banden
Banden verliezen geleidelijk lucht na verloop van tijd. Voor vertrek is het cruciaal om de bandenspanning te controleren en indien nodig aan te passen (foto 2). Tevens is het raadzaam om de profieldiepte te inspecteren. Hoewel het wettelijke minimum 1,0 mm bedraagt, is het beter niet tot dat punt te wachten. Kijk naar de slijtage indicatoren (TWI) in de profielgroeven (foto 3): als het profiel gelijk is aan deze indicatoren, dienen de banden vervangen te worden. Check ook op droogte- of andere scheurtjes in het rubber, aangezien rubber na verloop van tijd veroudert. Controleer de DOT-code op de banden: de eerste twee cijfers zijn de productieweek en de laatste twee het productiejaar. Als deze code kleiner is dan ‘14’, is het tijd voor nieuwe banden. Oud rubber wordt harder en biedt minder grip. En last but not least: buig het ventiel een klein stukje opzij en kijk of er geen droogtescheurtjes in zitten.
Olie en koelvloeistof
Controleer het niveau van de koelvloeistof in het expansiereservoir en vul indien nodig bij tussen het maximum- en minimumniveau. Houd ook het oliepeil in de gaten voor elke rit en vul bij volgens de voorgeschreven hoeveelheid in de handleiding. Olie veroudert na verloop van tijd door opgebruikte additieven. Vervang daarom jaarlijks bij voorkeur vóór de winterstop de motorolie. Met koud weer komt er namelijk meer brandstof en uitlaatgas via de zuigerveren in het carter terecht en dat wordt door de olie geabsorbeerd. De kwaliteit gaat daardoor omlaag. Begin het jaar dus het liefst met verse olie.

Ketting
Bij een grote controle mag de ketting-tandwielset niet ontbreken. Let op de spanning van de ketting en kijk of er te veel doorhang is. Controleer de schaalverdeling op de kettingspanner voor slijtage-indicaties. Een alternatieve methode is om de ketting in het midden van het achtertandwiel een centimeter los te trekken. Als dit lukt, is de ketting versleten (foto 4). Let op schuine slijtage aan de tanden van het tandwiel (foto 5). Vervang altijd de ketting en tandwielen samen om slijtage van de nieuwe ketting op de oude tandwielen te voorkomen.

Remmen
Controleer de remmen door de wielen vrij te laten draaien en vervolgens de remmen te bedienen. Als de wielen na het gebruik van de remmen moeilijker draaien, moeten de remzuigers in de klauwen mogelijk gangbaar worden gemaakt (foto 6). Controleer de remschijven op groeven (foto 7) en controleer of de remblokken voldoende dik zijn. Check ook de remhendel: voelt deze sponzig aan, dan kan dit duiden op oude remvloeistof of lucht in het systeem. Controleer het remvloeistofniveau en raadpleeg een vakman als er problemen zijn, want veilige remmen zijn essentieel voor je veiligheid.

Verlichting
Natuurlijk controleer je of alle lampen nog werken, inclusief de reflector van de koplamp (foto 8). Moderne motoren hebben meestal kunststof reflectoren en lenzen, die na verloop van tijd kunnen vergelen. MotoPort kan deze polijsten en lakken om de helderheid van de lichtbundel te herstellen.
Proefrit
Maak na het starten van de motor een proefrit. Als je de motor hebt weggezet met Superplus benzine, zal deze meestal soepel starten. Bij Euro 95-E10 kan dit tegenvallen omdat deze benzine door het bioethanol gehalte snel veroudert. Voeg in dat geval een flesje Forté Moto Power 1 en 2 toe aan de tank, dit stabiliseert de benzine en reinigt het brandstofsysteem. Controleer na de eerste rit de motor zorgvuldig en let op eventuele olievlekken rondom het motorblok. Vooral oudere motoren kunnen na de winter lekkages vertonen of zweten bij keerringen, ook bij de voorvork (foto 9). Kijk dus of de voorvork schoon en olievrij is gebleven. Zo niet, dan kun je altijd terecht bij MotoPort.
Te moeilijk? Ga naar MotoPort
Als het technisch controleren van je motor niet jouw expertise is, ga dan gewoon langs bij MotoPort. De ervaren monteurs van MotoPort helpen je graag met een grondige controle, zodat je weer veilig de weg op kunt!
Maak een afspraak in de werkplaats