
Slijtage
Het profiel van een band voert water af. Wanneer de band slijt, worden de profielgroeven ondieper en kunnen ze minder water verwerken. De wet schrijft een minimum profieldiepte van 1 mm voor voor motorbanden. Of de band zijn minimale profieldiepte heeft bereikt kun je zien aan de zogenaamde “Tread Wear Indicators”. Dat zijn ondiepe bruggetjes in het profiel. Is het rubber zo ver weggesleten dat het loopvlak gelijk is aan de TWI-bruggetjes, dan is de band aan vervanging toe. Soms moet het ook eerder, bijvoorbeeld wanneer de band “vierkant” is gesleten. Hij stuurt dan niet lekker meer.

Leeftijd van een band
Een andere reden kan de leeftijd zijn. Rubber hardt na verloop van tijd uit, waardoor het minder grip biedt en er haarscheurtjes in ontstaan die de kans op lekke banden en klapbanden vergroten. Hoe oud je band is kun je zien aan de viercijferige code achter de letters “DOT” op de band: de eerste twee cijfers geven de productieweek aan, de laatste twee het productiejaar. Zijn de banden meer dan 10 jaar oud, dan zou je ze toch wel moeten vervangen. Heb je een driecijferige DOT-code met een driehoekje erachter, dan zijn de banden van voor het jaar 2000. Zonder driehoekje zijn ze nog eens een decennium ouder…