Forté reinigingsproducten: vloeibare probleemoplossers
Schoon presteert beter
Moderne benzine is slecht houdbaar. Degenererende benzine kan zoveel vervuiling veroorzaken, dat de motor niet goed meer loopt. Je kunt dat voorkomen met Forté Motor Power I en II. Vaak kun je daar ook problemen mee oplossen. We vatten een praktijkgevalletje bij de kop.
MotoPort Den Bosch heeft een fraaie Suzuki GSX-600F uit 2003 binnengekregen. Het is een plaatje om te zien. Hij heeft ook pas 22.000 km gereden en zou dus als nieuw moeten zijn. Maar hij loopt niet mooi. Hij pruttelt en proest en loopt eigenlijk maar op drie cilinders. Motorschade? Waarschijnlijk niet. De motor heeft nog geen 1.700 km per jaar gelopen en dus veel stilgestaan. Waarschijnlijk vooral de laatste jaren. En dat heeft zijn sporen nagelaten: de kans is groot dat de carburateurs ernstig vervuild zijn. De vraag is, moeten de carburateurs of het blok uit elkaar, of zijn er andere mogelijkheden om het blok te “redden”. Met Forté Moto Power I en II is de kans groot dat het lukt als de storing inderdaad wordt veroorzaakt door vervuiling. Dat gaan we dus proberen.
Moderne benzine
Problemen als bij deze Suzuki ontstaan door de lage kwaliteit van moderne benzine. Vanwege de milieueisen mogen bepaalde stoffen in benzine niet meer worden gebruikt, terwijl er in Euro 95 tegenwoordig tot 5% bio-ethanol zit. Het gevolg is dat benzine - en met name Euro 95 - veel minder goed houdbaar is. De bio-ethanol trekt vocht aan. Dat lost mineralen en zouten uit de benzine op, waardoor de brandstof corrosief wordt. De ‘zware fracties’ zoals teer, vernis en hars treden daardoor uit de benzine en verstoppen je carburateurs of het injectiesysteem. Er ontstaan hierdoor ook lakafzettingen in carburateurs, op injectornaalden en op inlaatkleppen. Dat gebeurt heel geleidelijk, vooral bij motoren waarmee weinig wordt gereden. Bij carburateurmotoren merk je dat vrij snel, omdat de motor direct slechter gaat lopen. Dat veroorzaakt dan vaak weer veel koolafzettingen, wat ook weer problemen geeft. Injectiemotoren proberen de problemen bij te sturen, zodat je het vaak pas merkt als het goed mis is. Maar wat met grote regelmaat voorkomt, is dat een motor na drie of vier maanden winterstalling niet of niet goed meer wil lopen, omdat carburateurs en injectiesystemen vervuild zijn of verstopt zitten. Vandaar dat MotoPort tijdens een onderhoudsbeurt Moto Power I en II in de benzinetank doet. Moto Power I reinigt het brandstofsysteem, lost teer- lak- en harsafzettingen op en neutraliseert zuren. Moto Power II verwijdert koolafzettingen van kleppen en uit de verbrandingskamer, reinigt lambdasondes en voorkomt veroudering van de brandstof.
Problemen oplossen
Laten we één ding duidelijk maken: iets dat kapot is, repareer je niet met een toevoeging. Je kunt wel vervuiling oplossen, maar daarvoor moet het reinigingsproduct wel op de te reinigen plaatsen kunnen komen. Als iets goed verstopt is, kun je dat eventueel nog goed krijgen door Forté Valve Cleaner direct via de benzine aanvoer in te spuiten. Maar dat is een behandeling die echt door ervaren monteurs moet worden uitgevoerd. Als laatste redmiddel kan dan nog voor demontage en ultrasoon reinigen gekozen worden. Maar vaak is het nog niet zover. De vraag is, hoe is het met de Suzuki van MotoPort Den Bosch? Dat de motor niet mooi loopt is duidelijk. De viergastester laat zien dat er veel onverbrande koolwaterstoffen de uitlaat ingaan, terwijl er ook veel zuurstof in het uitlaatgas zit. De verbranding is dus slecht en zeer onvolledig. De lucht/
brandstofverhouding (Lambdagetal) zit op 1,3 dat is veel te arm om goed te kunnen verbranden. Duidelijk, hij krijgt door vervuiling van de benzinetoevoer zo weinig benzine, dat het niet meer verbrandt. De compressie is trouwens ook erg ongelijk: met name cilinder 2 doet niet mee. Met de endoscoop is te zien dat een aantal kleppen behoorlijk vervuild zijn. En als ze niet afdichten, heb je geen compressie...
Reinigen
De benzinetank van de Suzuki is voor een kwart vol. Er gaat zowel Moto Power I als Moto Power II bij, van elk een flesje. Dan ga ik de weg op. De Soes pruttelt en proest en trekt slecht. Na een kilometer of drie verandert er wat. De motor begint te stoten en trekt soms even heel hard, dan weer niet. Dan loopt hij plotseling veel regelmatiger en trekt hij ook een flink stuk beter. Hij loopt weer op vier cilinders! Ik rij nog 30 km door om de boel goed schoon te rijden. Na terugkomst is het effect duidelijk te zien op de viergastester: de koolwaterstoffen zijn stationair van 5.300 ppm HC gedaald naar 250 ppm HC, het zuurstofgehalte is gedaald van 11 naar 5.9 %. Dat vertekent een beetje vanwege de open sportuitlaat, die door de pulsen ook wat lucht terug de uitlaat in kan zuigen, maar toch. Bij 3.000 tpm gebeurt dat niet en zien we zelfs lambda-waarden rond de 1.06, wat toch weer in het brandbare gebied zit. De kleppen zijn ook wat schoner geworden, de compressie is gestegen, vooral van cilinder 2, maar optimaal is ze nog niet. Dus gooien we nog een ander wapen in de strijd: Forté Motor
Flush. Dat is een reinigingsmiddel dat je bij de motorolie doet. Dan laat je de motor een half uur stationair draaien en vervang je de motorolie en het oliefilter. Tijdens het draaien lost Forté Motor Flush lakafzettingen en vuil in het smeersysteem en in de zuigerveergroeven op. De zuigerveren kunnen dan weer vrij bewegen en sluiten beter aan. Dat kan de compressie herstellen. Dat wil zeggen: wanneer een lage compressie inderdaad aan vervuiling te wijten is. Slijtage is slijtage.
Succes!
Bij het olieverversen wordt het standaard additievenpakket van de Castrol olie nog versterkt met een fles Forté Top End Treatment. Dat zet het werk van de Forté Motor Flush voort: het lost lakafzettingen op klepstelen en zuigerveergroeven op en gaat de vorming van nieuwe lakafzettingen tegen. Het houdt de motor inwendig ook schoon en vermindert eventueel olieverbruik. Natuurlijk moet dat allemaal zijn tijd krijgen om in te werken, dus wordt er nogmaals 30 km met de Suzuki gereden. Het resultaat is opmerkelijk. Het blok loopt nu prachtig mooi rond en trekt weer zoals een 600 hoort te trekken. De onverbrande koolwaterstoffen zijn stationair nog eens gedaald van 250 naar 150 ppm HC, het zuurstofgehalte is onder de 5% gedaald. Het mengsel staat stationair nog steeds aan de arme kant: bij 3.000 tpm is het echter 1.01, dat is bijna de ideale mengverhouding. Het opvallendste is de compressie: alle cilinders zitten tussen de 10 en de 12 bar! Kortom, de Suzuki is weer kerngezond en kan er nog jaren tegen, zonder demontage!
Voorkomen is beter
Het is een bekende kreet: voorkomen is beter dan genezen. Maar het is zondermeer waar: Vervuiling kan niet of slecht lopen veroorzaken, slecht lopen kan motorschade veroorzaken. Voorkom je vervuiling, dan voorkom je problemen en hoge onkosten. Daarom adviseert MotoPort om de laatste twee tanks voor de winterstop benzine met 98 octaan te tanken. Wij doen dan bij de Winterbeurt Forté Moto Power I en II bij je benzine, dan weet je zeker dat je in het voorjaar probleemloos op pad kunt. En stal je de motor niet, dan zorgt de Forté-behandeling dat je brandstofsysteem schoon blijft en optimaal functioneert! “Schoon presteert beter!”
Bestel hier Forte producten